понеделник, 4 април 2011 г.

Какво правят Юлен?!?! Има ли смисъл да сменяш нов лифт?

Толкова съм шашнат от липсата на каквато и да било мисъл у тези хора, че не знам ... Но нека започна от начало:

Всички прекрасно знаем, че зад „Юлен" АД и „Витоша ски" АД стоят едни и същи хора (справка Цеко Минев) и поради това аналогията в развитието на двата курорта и безцеремонната наглост, с която се налагат определени недалновидни решения, е абсолютно съотносима и притеснителна. С оглед на всичко това си позволявам да направя една препратка между двата курорта, онагледяваща грешното планиране на ски зоната над Банско и проблемите, които това слабо проектантско решение създаде, за да илюстрирам точно какво ще се случи и на Витоша.
Същото е и доказателство, не само че тези хора не могат да мислят, че не им пука особено, но и за това, че така предложения Специализиран ПУП на Туристическа и ски-зона "Алеко" е просто вреден за ски спорта (виж точка 3 от Моето Становище за ставащото на Витоша и ски зоната)

Малко предистория. Когато започна бурното и безобразното „развитие" на Банско, неговите идеолози заложиха, че ще правят курорт не за скиорите, а за техните лични амбиции да са домакини на състезания. За това направиха и кабинковата въжена линия до Бъндеришка поляна (вместо до Шилигарника*). Измествайки основното довеждащо съоръжение в едни карай на ски зоната изкриви натовареността на всички съоръжения в нея. Това решение създаде едно излишно и неприятно стълпотворение на Бъндеришка поляна, което увеличи фрустрацията и раздразнението на скиорите (това пък умело бе използвано, за да се обвинят еколозите, които уж не давали да се направи втора кабинка). Какво се получи практически? След ужасните опашки на лифта долу в Банско, изнервените скиори, пристигайки на Бъндерица трябва да се наредят и да чакат на друга опашка (на лифта на Томба – Бъндеришка поляна – Междинна ст. или на другия Бъндеришка поляна – Коларски път, за който ми е приказката). Така става „от трън, та на глог". Само че кабинката не е замислена да е удобна. Най-важното ѝ предназначение обаче беше и е да качва зрители за състезанията на Томба или на трасето по биатлон. Много хора все още не го осъзнават това, но си е факт.

Обаче по-паметливите от вас може би дори си спомнят, че първоначално от Бъндеришка поляна тръгваше само един седалков лифт (този на Томба Бъндеришка поляна – Междинна ст). Та понеже навремето ставаше страшно на него, се реши да се направи и лифта Бъндеришка поляна – Коларски път. Същият беше отворен 2005г.** Тоест този лифт до Коларски път е работил има няма 5 сезона и според амортизационните норми на подобен вид съоръжения, а и според икономическата логика, същият си е практически чисто нов. Явно?!?!? Обаче за кой? Защото „Юлен"АД решиха това лято да го сменят с нов. За това съм писал тук.

Сега у мен съвсем резонно се появява въпроса „Нормални ли са „Юлен"АД?" Как е възможно да изградиш един лифт (цената на строежа му е практически същата както и на самото желязо за него) и след 5 години да го махнеш? Той даже не се е амортизирал, не е минал един ремонт за това време. Не зная как да го нарека това нещо – пране на пари, липса на планиране, глупост, непокизам или как??? Явно за тези хора парите не са проблем и те могат да си ги пилеят по най-глупашкия начин – днес такъв лифт искам, утре друг. Ми то сигурно същото ще стане и на Витоша, защото хората са едни и същи, мисълта им е все така кратка, а планирането просто отсъства.

Е, има и нещо позитивно: сега вече никой не може да твърди, че тези хора са мислят, че проектът за Ски зоната на Банско не е сгрешен, а тяхната малоумност получи ясна и недвусмислена манифестация. То е ясно, че Господ, когато наказва някого, първо му взима ума, но в случая е налице в буквалния смисъл „лявата ръка да не знае какво прави дясната" (Мат. 6:3)

Ето и схемата им, на която е показан новия лифт, да не кажете, че ви лъжа


Взел съм я от канала на banskoski в Facebook http://www.facebook.com/photo.php?fbid=461589626939&set=a.461589306939.257389.193429496939

Ето и скриншот от уеб камерата на Бъндеришка поляна към подменяния лифт.


*Защо кабинковият лифт до Шилигарника е по-удачен? Много е просто – кабинковата въжена линия от хотелската зона на курорта е основното довеждащо съоръжение с голям капацитет, което „изсипва" скиорите в планината. Ако тя стигаше до стария ски център– Шилигарника, текущо качилите се скиори щяха да могат директно да се качат на 2 лифта, единият от които се явява основен за зоната (старият триседалков лифт Шилигарника-Тодорка, тъй като той я разполовява и от него са достъпни почти всички останали) и един влек. Освен това със ски на краката от Шилигарника може директно да се спуснеш до началото на 3 други лифта и още един влек. Тоест, можеше да се осигури директен и безпрепятстван достъп до всички лифтове в курорта (с изключение на „шлема"), така щото скиорите щяха да могат да се разпределят равномерно из него, без струпвания и опашки. Освен това, едно подобно решение щеше да даде възможност на практикуващите спорта на различно ниво да се насочат директно към писти, подходящи за тяхното ниво, без да се налага да се прекачват и така да използват напразно капацитета на съоръженията. Безспорно е по-удачно скиорите да бъдат „докарвани" в географския, но и комуникационен център на ски зоната, вместо в неговата периферия, от където постепенно да се запълва капацитета на по-далечните лифтове.

** Лифтът, наречен в номенклатурата на „Юлен"АД Бъндеришка поляна – Коларски път, не е много ясно как е разрешен и дали е предвиден въобще в Решението за определяне на концесионер за изграждане на "Ски-зона с център Банско" на МС - http://spasi-vitosha.blogspot.com/2009/12/blog-post_22.html. В решението фигурира „Седалкова въжена линия "Бъндеришка поля на-Икрища"". Местността Икришчанска поляна се намира в местността Шилигарника. Поне според мен този лифт е трябвало да свързва Шилигарника и Бъндеришка поляна и вероятно е имал малко по-различно трасе, но така или иначе „Юлен"АД слабо ги вълнува какво пише в кондиционния им договор, справка лифт Железен мост – Платото.

Етикети: , , , , , ,

Накъде вървим, накъде отиваме ...

Днес, както по обикновенно му бях на Витоша и минах покрай Симеоновския кабинков лифт. Отново ми направи впечатление, че лифтаджиите са там, лифта е в положение stand by, но кабинки не се движеха. Тоест персоналът е там, текат им заплати, върви автобус 122 до начална станция, разходите си текат, но на някой му е по-евтино всичко това да е така, но лифта да не вози хора, за да изглежда планината по-недостъпна и да се натрупва напрежение у хората. Сега като погледнах на сайта на Витоша ски ме посрещна странното „Лифтовете няма да работят от 01.11.2010 до началото на Зимния сезон". Защо???

Ами нищо няма да
работи и нищо няма да се пипне. Това се прави целенасочено, за да могат рупорите на Цеко Минев и по-глупавите повтарячи по форумите да говорят „горе нищо не се пипа", „разсипия" и тн. За мен остава странно защо никой не се интересува кой е собственик на съоръженията и защо самият той казва, че те са опасни и то със същия тон, с който аз казвам, че има дупка на улицата пред нас, тоест с контекста „гадно, но не зависи от мен". Съдете сами, кой не си върши работата. Има и още нещо, всеки лифтаджия ще ви каже: „горе е страшно, сече се". За това те обвиняват парк „Витоша", то че техният директор и на мен ми е малко странен си е едно, но истината е, че парк Витоша не разрешава и не допуска никаква сеч в планината. Те дори нямат право да отрежат дърво, паднало напряко на пътеката. Всяка сеч в планината се допуска само от така наречените горски, които са служители на Изпълнителната агенция по горите (бившата ДАГ), която е на подчинение на Министерството на земеделието и горите, а Дирекцията на ДПП Витоша е поделение към същата, но тя има много по-тесни компетентности и се занимава само с определен кръг дела – туризъм, биоразнообразие и т.н., но всяка сеч горе е допусната от друга инстанция, така че айде стига вече.

Другото, което за съжаление днес отново ми се напомни със страшна сила, е факта, че „горе" на Витоша нещата няма да се оправят и това се прави нарочно. Каквото и да прави парка, колкото и бюджет да им дадат, а те не им дават много, те най-много да сложат някоя табела или да оправят някоя от многобройните алеи. Обаче никой няма да спре бъгитата, които днес ме покриха с кал и чакъл, никой няма да възстанови автобусните линии към Алеко и Златните мостове, един болт на лифтовете няма да бъде завинтен. Целта е да се принуди обществото, че или ще стане както Цековците искат или нищо няма да стане. Тоест или ще се изпълни целият СПУП за Ски Зона Алеко или нищо няма да стане. Това, че всички сме заложници на тази порочна схема е може би най-страшното.

неделя, 3 април 2011 г.

Георги Икономов

* Георги Икономов е депутат от ГЕРБ и родом от Банско, бивш председател на общинския съвет в града, член на постоянната Комисия по икономическата политика, енергетика и туризъм в парламента. Има участие в две фирми: едната е с предмет на дейност хотели, а другата – строителство. В-к. Капитал го причислява към т.нар. „парламентарна група Туризъм". По справка от Сметната палата, като шеф на общинския съвет в Банско, депутатът Георги Икономов имат около 80 хил. лв., придобити от отчуждаване на акции и дялове в инвестиционни фондове. Държи 43 хил. лв. влогове в банки, а съпругата му - 140 хил. лв. Двамата са дали заем на частни лица общо за 40 хил. лв. Имат и вземания от 210 хил. лв. като допълнителна парична вноска във фирма. Икономов има акции във фирмата "Мостстрой", не е декларирал на свое име недвижим имот.